mandag den 1. juni 2015

Klatring og ottetalsknob!



Vi er i dag startet stille og rolig ud med at prøve os frem med lidt klatring på reb. Vi lærte nogle meget basic ting omkring lidt teknik og nogle måder at binde et reb på, ottetalsknob og dobbelt ottetalsknob! Så vi har fået et lille blik ind i friluftverden.



Det var også spændende at se, hvordan vores underviser hele tiden havde blik for, at vi var meget hele vejen igennem. Han kunne let have tabt os med det samme, hvis han havde startet med avancerede knob og snakket i en halv time om klatreteknik. Det var tydeligt at se, hvordan han havde fokus på målgruppen og prøvede at få så mange som muligt med ved at vise os, hvor simpelt og nemt aktiviteten kan udføres.

Det var også en del af hvad vi snakkede om til teorien først. Hvad er god formidling? Det er vigtigt at have øje for både situationen, målgruppen, det faglige indhold samt sin egen rolle om det enten er vejleder, pædagog eller underviser. Man kan altid justere enten mod det ene eller det andet, men det vil altid forårsage, at man mister noget den anden vej, men det kan samtidig give gevinst på en anden måde. Har man f.eks. meget fokus på det faglige indhold vil man måske miste målgruppen og ikke have nogen fornemmelse for situationen, fokuserer man dog for meget på eksempelvis situationen og målgruppen kan man miste noget på det faglige plan.


Vi endte dagen med klatring i skoven og solen skinnede heldigvis! Vi kom alle tre op at klatre (nogle højere end andre, haha!) og vi kom alle hjem med lidt mere viden omkring klatring og knob!




Over and out!
//Paedagaction9000!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar